Herken je dit?
- Je komt om 5 over 9 binnenrennen en je collega roept heel nadrukkelijk ‘Goedenávond!’
- Het is de eerste dag van een stagiaire. Ze wordt naar de winkel gestuurd voor een aardbeienladdertje. Er worden gebakjes rondgedeeld. Tegen de mollige collega wordt gezegd ‘zullen we jou maar overslaan?!’
- Jouw blonde collega presenteert een prima rapport, waarin een foutje staat. Haar buurman lacht haar uit en roept ‘je bent blond natuurlijk, vandaar die fout!’
Wat vind jij; is hier nu sprake van plagen of pesten? Soms is het verschil niet duidelijk. Er zit een grijs gebied tussen. Een grapje kan soms heel anders worden opgevat dan hij bedoeld is. Of het is onverwacht nét de druppel die de emmer doet overlopen.
Het verschil tussen soms en steeds
Over het algemeen geldt: plagen is incidenteel, bij pesten is steeds dezelfde persoon aan de beurt. Bij directe verbale of fysieke agressie, discriminatie, roddelen of het stelselmatig buitensluiten van een collega moeten altijd je alarmbellen gaan rinkelen. Want dat is echt niet grappig meer.
Niet kinderachtig
Pesten is niet alleen iets voor kinderen. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit, dat pestgedrag zelfs erger wordt naarmate wij ouder worden:
- 1 op de 10 leerlingen van scholen (op alle niveaus) wordt gepest;
- 1 op de 8 medewerkers wordt (op alle niveaus) gepest op het werk;
- 1 op de 5 (!) bejaarden wordt gepest door leeftijdsgenoten.
Dat zijn geen kinderachtige cijfers. Hoewel pestgedrag dus veel voorkomt, blijft het vaak een verborgen probleem. Het wordt niet altijd gesignaleerd en er wordt weinig over gepraat. Misschien omdat je niet wilt toegeven dat je gepest wordt. Of omdat je als omstander niet weet hoe je pesten kunt voorkomen. Daarom delen we graag wat tips in deze blog!
Het moet oké voelen
Lachen op het werk doorbreekt de sleur en brengt leven in de brouwerij. Zolang dat in goede harmonie gaat en het voor iedereen oké voelt, is daar helemaal niets mis mee. Helaas wordt bij veel medewerkers de grens tussen plagen en pesten regelmatig overschreden. Met ernstige gevolgen: naar schatting levert pesten op de werkvloer jaarlijks maar liefst 4 miljoen extra verzuimdagen op.
Tips tegen pesten
Het is niet zo dat een grapje altijd ‘moet kunnen’. Elke medewerker moet zich veilig voelen op het werk en zichzelf kunnen zijn. Iedereen kan daaraan bijdragen, en zeker een leidinggevende. Een paar tips:
- Waar echt gepraat wordt, wordt niet gepest. Stimuleer een cultuur waarin het normaal is om elkaar positief feedback te geven.
- Zorg voor een anti-pestprotocol met een zero-tolerance-beleid.
- Geef zelf het goede voorbeeld. Lach niet mee met foute opmerkingen, en maak ze zeker nooit zelf.
- Vermoed je pesterij? Wacht niet te lang en ga erover in gesprek met de betrokkenen.
- Steun een gepeste collega openlijk en spreek pesters aan op hun gedrag.
Extra ondersteuning
Het goed kunnen monitoren van sociale processen is niet altijd eenvoudig. Laat staan het tackelen van lastige problematiek zoals pesterij. Success Group, onderdeel van Astorium, kan managers en medewerkers hierbij helpen. Bijvoorbeeld met gerichte coaching of mediation, waarmee mensen meer in hun kracht komen te staan, talenten ontwikkelen en beter om leren gaan met feedback. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op!